Čo to má znamenať? pýtajú sa klienti RK Prolux

Zlé chýry, ktoré sa šíria o realitných kanceláriách a ich pracovníkoch, maria obchody a povesť mnohým svedomitým maklérom. Žiaľ, často majú aj reálne odôvodnenie. Dôkazom je aktuálna kauza zo susednej Českej republiky.

Čo to má znamenať? pýtajú sa klienti RK Prolux

521 predaných nehnuteľností za prvú polovicu roka 2010! Týmito slovami Vás na svojej stránke uvíta realitná kancelária, na ktorú sťažnosti a žaloby nemajú konca-kraja.

Predávame aj napriek kríze

Ako to už pri podvodoch býva, často majú veľmi podobný priebeh. Podľa opisov nespokojných klientov realitnej kancelárie Prolux je scenár až šokujúco identický!

Realitná kancelária uzatvára výhradne exkluzívne zmluvy, pričom, podľa svedectiev klientov, vždy tvrdí, že ide o zmluvy neexkluzívne. Tieto zmluvy sú prospešné pre jednu zmluvnú stranu. Áno, predpokladáte správne – pre RK. Pre spoločnosť, ktorej postupy sa priečia akýmkoľvek štandardným a etickým postupom bežnej realitnej kancelárie.

Agenti Proluxu sú spočiatku veľmi aktívni: hneď ako zaregistrujú inzerát s ponukou na predaj, neúnavne kupujúceho kontaktujú s ponukou spolupráce. Telefonistka predávajúcemu zavolá so slovami, že RK Prolux zaregistrovala ponuku nehnuteľnosti a má niekoľko klientov, ktorí by mali o ňu záujem. Navrhuje stretnutie.

 

Len formalita

Realitný maklér príde veľmi rýchlo, zväčša si nehnuteľnosť ani neprezrie, lebo sa „veľmi ponáhľa“....
„Po vzájemné dohodě si makléř ke konci našeho jednání na nějaký potištěný list papíru formátu A4 napsal moje nacionále k čemuž jsem mu poskytl svůj OP. Na další papír si psal vzdálenost přípojných bodů inženýrských sítí. Potom mi jeden z těchto papírů předložil k podpisu s tím, abych svým podpisem potvrdil správnost údajů vypsaných z mého OP. Vše proběhlo velice rychle, kdy makéř tvrdil, že tyto údaje potřebuje pouze jako přílohu ke zjištěným přípojkám inženýrských sítí. Přitom papír přidržoval rukou, že jsem kromě údajů ke své osobě další tištěnou část neviděl a tudíž jsem ji ani nečet,“ opisuje začiatky „spolupráce“ s RK Prolux nespokojný klient.

Základný priníp je navlas podobný: klient je ubezpečený, že nepodpisuje nič závažné, len súhlas s inzerovaním jeho nehnuteľnosti, prípadne potvrdzuje správnosť údajov, že „je to len formalita“. Maklér sa pritom všemožne snaží zmariť dôkladné preštudovanie listiny (kladením otázok, rozprávaním o sebe, pohybom, dokonca údajne vyleje ponúknutú vodu či kávu!). Už len samotný obsah je vinou malého písma a nekvalitného papiera ťažko čitateľný. Nuž, podvod ako vyšitý, poviete si. 

Aby maklér pôsobil dôveryhodnejšie, vytočí svojho nadriadeného a telefón podá klientovi: „Abych byl ujištěn, o jakou smlouvu se jedná, tak mě slečna vytočila na svém mobilním telefonu zástupce realitní kanceláře pana Bláhu, který mě smlouvu objasnil. Do telefonu se dušoval, že je to neexkluzivní smlouva, že si nemovitost mohu prodat nezávisle na nich i prostřednictvím jiných realitních kanceláří, se kterými jsem podepsal smlouvu a že jde opravdu o smlouvu, která opravňuje realitní kancelář k tomu,aby mohla fotky inzerovat. Po podpisu jsem ještě netušil, že jsem se upsal realitní kanceláři jako automat na peníze,“ opisuje svoju skúsenosťďalší nespokojný klient.

 

A nestačíte sa diviť

Hneď ako záujemca podpíše zmluvu, často v domnení, že podpisuje len potvrdenie o služobnej návšteve, maklér odíde aj s podpísaným dokumentom. O to väčší je šok klienta, keď mu po roku príde výzva na zaplatenie provízie za sprostredkovanie predaja či na uhradenie penále.

V prípade, že klientovi v rukách ostal dokument, ktorý podpísal, nestačí sa čudovať, čo všetko sa dá vtesnať na zadnú stranu papiera formátu A4.
Zistí, že sa zmluvne upísal na jeden rok, počas ktorého je povinný zaplatiť Proluxu províziu z predaja, aj keď obchod prebehne bez jej pričinenia (čo je takmer isté, keďže agenti sú až na akt podpisovania zmluvy pasívni). Táto zmluva platí aj ďalší rok, ak ju klient nevypovedá.

Zmluva však nie je odvolateľná, na odstúpenie od nej je potrebná obojstranná dohoda, na ktorej je však ťažké sa dohodnúť, keďže s agentom ako aj samotnou RK je ťažké sa skontaktovať (záznamník, vypnutý telefón, zamrežované dvere sídla...).

Klient svojím podpisom tiež deklaruje, že nehnuteľnosť nebude predávať prostredníctvom inej RK, v opačnom prípade zaplatí penále. Avšak potom musí s predajom čakať, až kým zmluve neskončí platnosť – podľa sťažností klientov realitní agenti tejto RK nevyvíjajú žiadnu aktivitu, aby nehnuteľnosť prezentovali a predali.

„Realitní kancelář Prolux po celou dobu tří měsíců mě nenabídla ani jednoho zákazníka a čekala, až nemovitost prodám sám. Po provedení prodeje jsem zástupce Proluxu a všechny další realitní společnosti informoval o prodeji nemovitosti zasláním emailu. Asi za 14 dní mě došla pokuta 180 000,-Kč, že jsem nedodržel smluvní podmínky podepsané ve zprostředkovatelské smlouvě a na základě toho mě posílají pokutu s krásným měsíčním úrokem v případě nezaplacení.“

Niektorí, „šťastnejší“ zákazníci mali šťastie a záujemcovia prišli. Rozdiel medzi štandardnými postupmi a praktikami opisovanými klientmi Proluxu je však zreteľný: vlastníci nehnuteľnosti boli donútení sami sprevádzať kupujúcich. Ak neboli fyzicky prítomní alebo o obhliadke nevedeli (čo sa podľa ich výpovedí deje dosť často), boli na základe zmluvy sankciovaní.

V iných prípadoch znenie zmluvy udeľuje Proluxu moc zmeniť (a teda neúmerne znižovať) cenu nehnuteľnosti. V prípade, že s tým nesúhlasíte, opäť platíte penále...

 

 

(Takmer) dokonalý zločin.

Množiaci sa klienti sa začali organizovať a podporovať v trestných udaniach. 3. septembra sa v Prahe zskutočnil protestný pochod nespokojných klientov.
Ako na svojom portáli píšu České noviny, Prolux protesty odmieta: „Aktéři dnešní akce v žádném případě nereprezentují názor valné většiny našich klientů, ale je to pouze skupinka, která se rozhodla poštvávačnou kampaní poškozovat dobré jméno naší společnosti s vidinou, že nebudou muset dostát svým předem sjednaným závazkům za poskytnuté kvalitní realitní služby,“ povedala pre ČTK generálna riaditeľka Proluxu Karolína Valentová.

Mnohé diskusie týkajúce sa sťažností klientov Proluxu boli na žiadosť Proluxu zrušené, hovorí sa až o štyroch stovkách trestných oznámení, diskusií a portálov s ústredným pojmom ANTI PROLUX je nespočetne veľa...

Nuž o oprávnenosti ich hnevu rozhodnú súdy. Niekoľko sporov bolo rozhodnutých už aj v ich prospech.

LIVING - komplexný pohľad na reality a ich inzerciu

Vyskúšajte LIVING teraz